create your own banner at mybannermaker.com!

Selasa, 7 Jun 2011

bentuk badan vs met

Sebelum ini saya pernah bercerita pasal bentuk badan manusia yang dikategori dalam 3 kategori iaitu mesomorph, endomorph dan ectomorph dalam entri Bentuk Badan. Kenapa kita perlu kenali bentuk badan kita sebelum memulakan sesuatu program diet? Bentuk badan kita mencadangkan kelenjar mana yang mengawal kadar metabolisme badan kita. Ada 4 kelenjar yang mengawal kadar metabolisme badan kita iaitu:
1. Thyroid
2. Adrenal
3. Gonadal
4. Pituiary (kelenjar di bawah otak)

Jenis Thyroid
Mereka dalam kategori thyroid cenderung naik lemak di bahagian pinggang, atas pinggang dan peha. Pendekatan yang terbaik bagi jenis ini adalah mengawal kemasukan gula dan meningkatkan daya tahan otot.
Jenis Adrenal
Mereka dalam kategori ini cenderung menambah lemak di bahagian belakang atas, buah dada dan perut. Pendekatan terbaik adalah melalui latihan regangan dan latihan hipertrofi.

Jenis Gonadal
Mereka cenderung menambah lemak di bahagian bawah badan menjadi bentuk pir, bawah besar dan atas kecil. Perlu lebihkan latihan bahagian bawah badan.
Jenis Pituitary
Mereka dalam kategori ini menambah berat badan secara akumulasi ke seluruh badan. Latihan yang sesuai adalah jenis kekuatan dan hipertrofi.

(Terdapat juga kajian yang memecahkan bentuk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan